DEFINISI MORALITI
Moral
merujuk kepada suatu kesedaran tentang perkara yang betul ataupun salah. Hal
ini berkait rapat dengan tatahukum, tatasusila, atau tatatertib yang diwujudkan
di luar diri seseorang individu. Terdapat beberapa peraturan konkrit masyarakat
yang diwujudkan oleh autoriti dalam masyarakat. Misalnya, budaya Timur lebih
bersopan - santun daripada budaya Barat.
Terdapat tiga komponen dalam aspek
perkembangan moral, iaitu komponen kognitif, komponen afektif ataupun emosi,
dan komponen tingkah laku. Komponen kognitif melibatkan pemikiran. Hal ini
merujuk kepada kebolehan seseorang individu berfikir tentang sesuatu yang betul
dan salah. Contohnya, seseorang individu dapat berfikir kesan daripada mencuri
wang ataupun barang.
Komponen seterusnya ialah komponen
afektif atau emosi. Dalam komponen ini, unsur – unsur perasaan telah terlibat.
Antaranya adalah perasaan kasih sayang, marah, sedih, dan sebagainya. Perasaan
– perasaan ini sangat penting untuk melahirkan individu yang mempunyai moral
yang tinggi. Sebagai contoh, seseorang remaja itu ingin merokok, dia akan
berada dalam dilema untuk sama ada untuk meneruskan niat tersebut ataupun tidak
kerana perasaan serba salah sedang menguasainya.
Komponen yang terakhir ialah
komponen tingkah laku. Komponen ini menggambarkan cara kita bertingkah laku.
Apabila kita berfikir perkara tersebut betul, maka kita akan bertindak untuk
melakukan sesuatu perkara tersebut. Pemikiran kita akan mengawal tingkah laku
kita. Contoh, apabila kita mendapat peluang untuk menipu, kita akan bertindak
untuk menipu bagi melepaskan diri daripada terlibat dengan masalah.
Mengikut Teori Moral Piaget,
perkembangan intelek berlaku secara berasingan dalam struktur kognitif
seseorang individu dengan individu yang lain. Seseorang individu memperoleh
kefahaman tentang sesuatu perkara melalui interaksi mereka dengan persekitaran.
Persekitaran merujuk kepada masyarakat dan orang sekeliling. Misalnya, pelajar
akan mendapat maklumat yang lebih mendalam apabila dia kerap berhubung dengan
guru dan rakan – rakannya.
KEPENTINGAN ASPEK MORALITI DALAM
KALANGAN REMAJA
1. Melahirkan Remaja Berakhlak Tinggi
Terdapat
banyak kepentingan yang dapat dilihat apabila seseorang remaja itu memupuk
sifat moraliti yang tinggi dalam diri mereka. Antara kepentingannya ialah
remaja yang bakal dilahirkan melalui nilai moraliti yang tinggi akan mempunyai
akhlak yang tinggi. Akhlak yang tinggi di sini bermaksud remaja itu akan
mematuhi segala aturan dalam dunia ini dengan melakukan perkara yang baik dan
berfaedah sahaja kepada masyarakat dan tidak mengundang bahaya kepada orang
lain. Misalnya jika seseorang remaja mempunyai akhlak yang tinggi yang lahir
kesan dari nilai moraliti yang tinggi, maka masalah sosial remaja dapat
dikurangkan seperti masalah yang sangat membimbangkan ramai pihak sejak
kebelakangan ini iaitu masalah pembuangan bayi. Masalah sebegini berlaku kerana
nilai moraliti dalam diri remaja itu masih lagi rendah sehingga tidak dapat
membezakan yang baik dan buruk serta pahala dan dosa sesuatu perbuatan yang
dilakukannya. Maka remaja pada masa sekarang tidak segan silu melakukan
perbuatan terkutuk itu. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Polis Diraja
Malaysia jumlah kes pembuangan bayi semakin meningkat saban tahun. Hal ini amat
membimbangkan jika dibiar berterusan. Oleh hal yang demikian, nilai moraliti
yang tinggi dalam diri remaja perlu dipupuk sejak awal lagi agar masalah ini
dapat dibendung lebih awal sebelum menjadi lebih teruk bak kata pepatah ‘mencegah
lebih baik dari merawat’.
2. Senang Berbincang
Selain
itu, kepentingan lain yang dapat dilihat jika seseorang individu termasuklah
remaja yang mempunyai nilai moraliti yang tinggi ialah mereka senang untuk
dibawa berbincang tentang semua hal tidak kira lah politik,kewangan, mahupun
agama.Maksudnya di sini ialah individu yang mempunyai moraliti tinggi khasnya
remaja amat mudah dibawa berbual dan berbincang tentang segala hal kerana
mereka akan mudah menerima teguran dan memberikan pandangan jika diperlukan
dengan bernas dan terperinci.Sebagai contoh jika setiap individu mempunyai
nilai moraliti yang tinggi dalam diri mereka,mereka tidak akan mudah
terpengaruh dengan kata-kata orang lain dan berfikir serta mencari kebenaran
kata-kata seseorang itu.Jika seseorang individu itu mempunyai nilai moraliti
yang rendah maka individu terbabit akan bertindak dan terpengaruh dengan
kata-kata orang lain bak kata pepatah ‘seperti lembu dicucuk hidung’ yang
bermaksud mengikut apa sahaja yang disuruh orang lain tanpa berfikir.Kesannya
seperti peristiwa yang berlaku di ibu negara iaitu rusuhan Bersih 3.0 yang
sangat mencemarkan imej negara sebagai negara yang aman dan berdaulat.Rusuhan
Bersih 3.0 ini telah tercetus akibat dari tindakan segelintir masyarakat yang
terlalu taksub dengan sesebuah parti politik dan bertindak mengikut kata-kata
orang yang dihormati mereka sedangkan mereka hanya dijadikan anak patung dan
alat sahaja.Jika nilai moraliti dalam diri setiap individu tidak dibentuk dari awal peristiwa
hitam sebegini pasti akan berlaku lagi.
3. Jati
Diri Kuat
Seterusnya
kepentingan nilai moraliti yang tinggi dalam masyarakat amnya dan remaja
khasnya ialah individu terbabit akan mempunyai jati diri yang kuat. Jati diri
yang kuat akan menjadi pegangan kepada individu itu sendiri supaya tidak
terkeluar dari landasan yang betul dan benar. Maksudnya di sini ialah jika
moraliti tinggi dalam individu terbabit maka individu itu tidak akan mudah
terikut dengan budaya barat yang sememangnya bertentangan dengan budaya orang
timur. Sebagai contoh di negeri barat terdapat budaya yang sangat bertentangan
dengan budaya orang timur dan ditentang keras oleh orang timur iaitu amalan
‘mencuba dara’.Bagi orang Barat amalan sebegini sudah biasa bagi mereka untuk
melihat sama ada seseorang lelaki atau wanita itu mandul tetapi di Timur budaya
sebegini ditolak sekeras-kerasnya kerana tidak dibenarkan mengikut hukum
syarak. Jika amalan sebegini tidak dibendung maka masalah yang lebih teruk akan
berlaku dan mengundang malapetaka. Erti kata lain nilai moraliti yang tinggi
perlu ditanam dan dipupuk dalam setiap individu demi kebaikan semua.
4. Wujud Masyarakat Prihatin
Akhir
sekali,kepentingan aspek moraliti yang tinggi dalam kalangan remaja pada zaman
sekarang ialah akan mewujudkan masyarakat yang prihatin.Nilai moraliti yang
tinggi dalam diri remaja akan mewujudkan banyak sifat postif seperti
sabar,pemurah dan sebagainya.Tetapi sifat positif yang paling ketara apabila
nilai moraliti tinggi dalam diri individu ialah wujud masyarakat yang prihatin.Maksud
di sini ialah apabila nilai moraliti dalam diri individu itu tinggi maka akan
wujud sifat empati dalam diri individu itu sendiri.Sifat empati dalam diri ini
bermaksud meletakkan diri kita sebenar dalam situasi yang sukar.Sifat empati
ini penting kerana lama-kelamaan sifat positif yang lain turut akan timbul
seperti rasa kasih sayang dan bersyukur.Apabila sifat positif ini ada maka
remaja itu sendiri akan lebih menghargai dan menyayangi orang yang berada di
sekelilingnya dan secara tidak langsung masalah sosial seperti meragut yang
melibatkan golongan remaja akan berkurangan.Hal ini demikian kerana remaja akan
belajar menghormati orang lain dengan menganggap orang lain adalah adik beradik
mereka atau ahli keluarga mereka yang perlu mendapatkan hak yang sama seperti
orang lain.
FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI
PERKEMBANGAN MORALITI REMAJA
1. Ibu bapa
Sikap ibu bapa
ataupun penjaga akan mempengaruhi pembentukan
moraliti anak-anak mereka.
Hal ini kerana, proses
pembesaran kanak-kanak adalah
bermula daripada pendidikan
yang diterima oleh
institusi kekeluargaan mereka,
fokusnya para ibu bapa.
Kejayaan dan keharmonian
sesebuah institusi keluarga
berkait rapat dengan kualiti
kepimpinan ketua keluarga
khususnya bapa yang
menjadi tunggak dalam
sesebuah keluarga tersebut.
Begitu juga dengan tuntutan agama
yang meletakkan suami
isteri ataupun ibubapa
pembentuk sahsiah anak-anak
yang bertanggungjawab untuk
memastikan anak-anak di
bawah jagaannya mendapat
keperluan asas yang
terbaik dan didikan
mengikut jalan yang
diredhai oleh penciptanya.
Maka dengan
sebab itu, ibubapa
haruslah mempamerkan contoh
teladan yang baik
kepada anak-anak mereka
kerana itulah yang
akan dinilaikan oleh
mereka sama ada baik
ataupun buruk. “Sebagaimana
acuan begitulah hasilnya”.
Dalam proses perkembangan moraliti
seseorang anak-anak di alam
remaja, sokongan para
ibubapa amatlah penting
untuk membimbing dan
membina pemikiran anak-anak
membantu mereka menilai
dan membuat keputusan
sebelum bertindak ke atas
sesuatu. Disamping itu, ibu bapa
bukan sahaja menjadi
pembimbing anak-anak mereka,
malah cuba menganggap
anak-anak itu sebagai
kawan yang patut
diberi perhatian.
2. Masyarakat
Masyarakat
merupakan kehidupan manusia dalam
kelompok tertentu dengan nilai
budaya yang tertentu. Kelompok masyarakat
sebenarnya mempunyai peranan
dan pengaruh yang
sangat besar dalam
proses perkembangan moraliti
semua insan yang terdapat
di dalam kelompok itu. Remaja yang menerima pendidikan formal
di sekolah telah melihatkan bahawa mereka
mempunyai nilai moral yang lebih
baik berbanding dengan remaja
tidak bersekolah. Dalam hal
ini, masyarakat yang
paling berperanan untuk
membentuk dan mendidik
kembali pelajar-pelajar tersebut
ke arah yang
betul adalah guru-guru. Masyarakat guru-guru
di sekolah ini
dikatakan bertindak sebagai
autoriti sosial, ataupun
orang tengah penghubung
pelajar-pelajar tersebut dengan
masyarakat luar sekolah.
Peranan guru dalam
membina dan memperbetulkan balik
akhlak pelajar bermasalah
ini adalah sangat
perlu sebelum kelakuan
moral pelajar tersebut
menjadi parah.
Masyarakat sekolah
khususnya guru ini
juga dapat membina
kemahiran pelajar yang
positif di peringkat
sekolah melalui kursus
kepimpinan yang dijalankan
di sekolah umpamanya,
kursus motivasi, kursus
kerjaya dan menyertai
kegiatan kokurikulum yang
berupaya membina keyakinan
pelajar ke arah yang
lebih baik. Maka,
para pelajar dapat
manfaatkan masa mereka
dengan mempelajari sesuatu
yang berfaedah. Maka
dalam hal ini,
guru adalah masyarakat
yang menjadi pembakar
semangat kepada para
pelajarnya untuk Berjaya
di hari muka.
Oleh yang demikian,
peranan guru amatlahh tek
ternilai dalam membentuk
pemikiran pelajar yang
akhirnya diharapkan dapat
melahirkan insan yang
mempunyai moraliti yang
tinggi.
Bagi remaja
yang tidak bersekolah,
mereka lebih mudah
terpedaya untuk melibatkan
diri dengan gejala
sosial kerana pemikiran
mereka lebih lemah
berbanding pelajar yang
bersekolah. Dalam masalah
ini pula, masyarakat
setempat sepatutnya memberi
nasihat dan pandangan
terhadap mereka di
samping meyokong mereka
dalam melakukan sebarang
perkara yang berfaedah
seperti bersukan pada
masa lapang, menyediakan
peluang pekerjaan yang
mampu dilakukan oleh
mereka. Jika masyarakat masing-masing berdiam
diri dan hanya
menuding jari semata-mata,
maka moraliti yang
dipamerkan oleh golongan
ini akan semakin
parah.
3. Budaya dan
Persekitaran
Faktor budaya
dan juga adalah
antara penyumbang kepada
perkembangan moraliti remaja.
Di Malaysia, pelbagai budaya yang diamalkan oleh rakyat. Pantang larang
setiap kaum telah mempengaruhi perkembangan moraliti remaja. Contohnya amalan
bersedekah menjadi budaya bagi umat islam. Hal ini telah mempengaruhi nilai
moraliti remaja kerana remaja tersebut akan bersedekah bila melihat kesusahan
orang lain seterusnya dapat muhasabah diri dan rasa bersyukur sebab ada orang
lain yang lebih susah. Contoh lain pula seperti kaum india percaya bahawa mereka
tidak boleh memotong
rambut dan memakan
ayam selepas kematian
ibu bapa mereka dan
jika kepercayaan ini
dilanggar, maka ia
dianggap satu pelanggaran
moral yang sangat
serius. Tetapi, bagi orang
amerika, peraturan tersebut
tidak membawa apa-apa
kesan jika dilanggar. Berdasarkan contoh
tersebut budaya adalah dititikberatkan dalam
sesetengah masyarakat dan
boleh dikatakan masyarakatnya wajib mematuhi
peraturan tersebut sebagai
tanda penghormatan mereka
terhadap agama, budaya
dan adat resam
mereka.
4. Rakan Sebaya
Di alam
perkembangan remaja, faktor
rakan sebaya amatlah
mempunyai pengaruh yang
sangat besar dalam
perkembangan moraliti seseorang
remaja lain. Rakan
sebaya di anggap tempat
yang paling akrab
pada masa ini,
terutamanya pada peringkat
pertengahan remaja. Pada masa
ini remaja lebih cenderung
berkongsi masalah dengan
rakan sebayanya mengenai
seuatu masalah. Faktor
pemilihan rakan sebaya
adalah sangat penting
kerana perasaan ingin
mencuba pada saat
ini cukup mencabar.
Perasaan seks yang
kuat boleh mendorong
seseorang remaja itu
untuk melakukan perbuatan
di luar batasan
pemikiran manusia. Selain itu,
jika seseorang remaja mempunyai rakan yang baik seperti rajin pergi kes surau,
maka sedikit sebanyak remaja tersebut turut akan terpengaruh dan mempunyai
sifat yang baik seperti rakannya itu.
Moral mencerminkan peribadi seseorang manusia
No comments:
Post a Comment