Peranan ibu bapa juga penting dalam pembelajaran anak-anak
Sekolah
merupakan organisasi yang dinamik, terbuka, dan komplek. Kerjasama bermaksud
sumbangan pelbagai rupa (bersifat bantuan tenaga, sokongan, persefahaman dan
lain-lain) dari satu pihak kepada pihak yang lain untuk faedah bersama (Dewan Bahasa
Dan Pustaka, edisi ke-4). Hubungan kerjasama di antara guru dan ibu bapa adalah
sangat perlu ke arah meningkatkan kualiti P&P (John V. hamby, 1992).
Konsep
Keibubapaan. Ibu bapa adalah guru yang pertama dan yang paling lama untuk anak
mereka. Dalam proses pembangunan biasa, ibu bapa yang telah menyokong
perkembangan bahasa, sosial dan kemahiran akademik anak-anak mereka. Terdapat
bukti positif dalam lepas 30 tahun menunjukkan bahawa mengajar kemahiran khusus
untuk ibu bapa boleh membantu dalam perkembangan kanak-kanak dalam jagaan
mereka. Ibu bapa adalah unit asas keluarga dan peranannya adalah penting dalam
pembentukan sebuah keluarga bahagia. Ini memerlukan pengurusan keluarga yang
dinamik, berubah proaktif dan tepat pada masanya. Peranan ibu bapa adalah
sangat penting dan perlu dilihat di peringkat makro dan semua yang terlibat
komited. Selain faktor-faktor keluarga, faktor persekitaran juga perlu diambil
kira. Dalam usaha untuk membina keluarga yang bahagia dan berkesan, konsep “membentuk
buluh biar dari rebungnya " perlu diberi penekanan. Ibu bapa adalah salah
satu unit dan mesti menjalankan pengurusan yang proaktif daripada aspek sains
dan kemanusiaan.
MODEL PENGLIBATAN IBU BAPA/ KELUARGA OLEH
JOYCE EPSTEIN
Penglibatan
keluarga dapat dilihat dalam pelbagai cara bergantung kepada konteks. Epstein
mencadangkan enam jenis penglibatan ibu bapa. Teori Epstein yang menggambarkan
kerjasama yang perlu wujud antara sekolah, keluarga dan masyarakat. Jenis
penglibatan bukan hierarki tetapi ia adalah satu rangka kerja untuk
menghubungkan keluarga, anggota masyarakat dan profesional pendidikan awal
kanak-kanak.
Enam
Jenis Kerjasama yang Digariskan :
Keibubapaan
(Parenting)
merangkumi semua aktiviti yang ibu bapa melibatkan diri dalam
meningkatkan gembira, kanak-kanak yang sihat yang menjadi pelajar yang
berkebolehan. Tidak seperti guru, pengaruh yang atas kanak-kanak yang agak
terhad, ibu bapa mengekalkan komitmen sepanjang hayat kepada anak-anak mereka.
Aktiviti yang menyokong ini jenis penglibatan memberi maklumat kepada ibu bapa
mengenai keadaan pembangunan, kesihatan, keselamatan, atau rumah anak mereka
yang boleh menyokong pembelajaran pelajar. Oleh itu pihak sekolah perlu
membantu ibu bapa menyediakan persekitaran yang sesuai untuk pembelajaran di
rumah. Aktiviti yang dianjurkan oleh ibu bapa di rumah mampu tingkatkan
kesediaan murid untuk belajar di sekolah.
Berkomunikasi
(Communication)
Keluarga dan sekolah perlu berkomunikasi antara satu sama lain
dalam pelbagai cara. Sekolah menghantar nota rumah dan risalah mengenai
peristiwa-peristiwa dan aktiviti-aktiviti penting. Ibu bapa juga perlu memberi
guru maklumat tentang kesihatan anak mereka dan sejarah pendidikan. Sebuah
laman web sekolah ialah medium tambahan komunikasi dengan ibu bapa dan
keluarga. Contohnya, ibu bapa boleh melanggan kemas kini kalendar dinamik menggunakan
iCal atau suapan RSS yang lain hanya menyemak kalendar laman web secara kerap
(Piper, 2012). Dari perspektif penglibatan yang positif, komunikasi mesti dua
hala, sekolah kepada ibu bapa dan ibu bapa kepada sekolah, untuk menjadi yang
paling berkesan.
Sukarelawan
(Volunteering)
Sekolah mengalu-alukan bantuan ibu bapa disekolah. Penglibatan
ibu bapa secara tidak langsung semasa pelaksanaan aktiviti di dalam bilik
darjah dan persekitaran sekolah. Terdapat tiga cara asas bahawa individu secara
sukarela dalam bidang pendidikan. Pertama, mereka mungkin secara sukarela di
sekolah atau bilik darjah dengan membantu guru-guru dan pengkritik/juri sebagai
tutor atau pembantu. Kedua, mereka mungkin menawarkan diri untuk sekolah
misalnya, mengumpul dana untuk acara atau mempromosikan sekolah di masyarakat. Akhirnya,
mereka mungkin menawarkan diri sebagai ahli penonton, menghadiri
program-program sekolah atau persembahan.
Pembelajaran
Di Rumah (Learning At Home)
Apabila ibu bapa membantu anak-anak mereka dengan
kerja rumah atau membawa mereka ke muzium, mereka yang mengambil bahagian dalam
jenis empat penglibatan. Aktiviti ini menghasilkan sebuah keluarga seperti sekolah
dan menggalakkan ibu bapa untuk berinteraksi dengan kurikulum sekolah.
Aktiviti-aktiviti yang menggalakkan pembelajaran di rumah menyediakan ibu bapa
dengan maklumat tentang apa yang kanak-kanak lakukan di dalam kelas dan
bagaimana untuk membantu mereka dengan kerja rumah.
Pembuat
Keputusan (Decision making)
Ibu bapa mengambil bahagian dalam sekolah membuat
keputusan apabila mereka menjadi sebahagian daripada jawatankuasa tadbir
sekolah atau menyertai organisasi, seperti ibu bapa atau guru persatuan.
Lain-lain aktiviti membuat keputusan termasuk mengambil peranan kepimpinan yang
melibatkan menyebarkan maklumat kepada ibu bapa lain.
Bekerjasama
dengan Komuniti (Colaboration With Community)
Pihak sekolah mewujudkan
kerjasama dengan komuniti sekitar. Kerjasama ini harus membawa kebaikan kepada
pihak yang terlibat terutama pelajar. Penglibatan individu-individu berjaya
dalam bidang tertentu supaya pelajar dapat manfaat dan meningkatkan motivasi
mereka. Contohnya, melaksanakan program mentor-mentee antara komuniti dengan
pelajar.
MODEL-MODEL LAIN
Model
Co-Operative oleh James M. Waslh dan Barbara Jones
Pembelajaran
koperatif, kadang-kadang dipanggil pembelajaran kumpulan kecil, adalah satu
strategi pengajaran di mana kumpulan-kumpulan kecil pelajar bekerja
bersama-sama pada satu tugas yang sama. Tugas ini boleh menjadi semudah
menyelesaikan masalah matematik pelbagai langkah bersama-sama, atau kompleks
seperti membangunkan reka bentuk untuk jenis baru sekolah. Dalam beberapa kes,
setiap ahli kumpulan adalah secara individu bertanggungjawab untuk sebahagian
daripada tugas dalam kes-kes lain, ahli-ahli kumpulan bekerja bersama-sama
tanpa tugasan peranan rasmi.
Menurut
David Johnson dan Roger Johnson (1999), terdapat lima elemen asas yang
membolehkan kejayaan pembelajaran kumpulan kecil:
Saling
pergantungan positif: Pelajar berasa bertanggungjawab untuk mereka sendiri dan
usaha kumpulan itu.
Interaksi
muka-ke-muka: Pelajar menggalakkan dan menyokong satu sama lain; alam sekitar
menggalakkan perbincangan dan mata kenalan.
Akauntabiliti
individu dan kumpulan: Setiap pelajar bertanggungjawab untuk melakukan bahagian
mereka; kumpulan bertanggungjawab bagi memenuhi matlamatnya.
Tingkah
laku Kumpulan: Ahli kumpulan menambah ilmu langsung dalam kemahiran
interpersonal, sosial, dan kerjasama yang diperlukan untuk bekerja dengan orang
lain berlaku.
Pemprosesan
Kumpulan: Ahli kumpulan menganalisis mereka sendiri dan kemampuan kumpulan
untuk bekerja bersama-sama.
Pembelajaran
koperatif perubahan peranan pelajar dan guru di bilik darjah. Pemilikan
pengajaran dan pembelajaran dikongsi oleh kumpulan pelajar, dan tidak lagi
tanggungjawab guru. Kuasa menetapkan matlamat, menilai pembelajaran, dan
memudahkan pembelajaran dikongsi oleh semua. Pelajar mempunyai lebih banyak
peluang untuk mengambil bahagian secara aktif dalam pembelajaran, soalan mereka
dan mencabar antara satu sama lain, berkongsi dan membincangkan idea-idea
mereka, dan menghayati pembelajaran mereka. Bersama-sama dengan meningkatkan
pembelajaran akademik, pembelajaran koperatif membantu pelajar melibatkan diri
dalam perbincangan yang bernas dan memeriksa perspektif yang berbeza, dan ia
telah terbukti untuk meningkatkan pelajar harga diri, motivasi, dan empati.
Beberapa
cabaran menggunakan pembelajaran koperatif termasuk melepaskan kawalan
pembelajaran, menguruskan tahap bunyi bising, menyelesaikan konflik, dan
menilai pembelajaran pelajar. Aktiviti dengan teliti berstruktur dapat membantu
pelajar mempelajari kemahiran untuk bekerja bersama-sama dengan jayanya, dan
berstruktur perbincangan dan renungan mengenai proses kumpulan boleh membantu
mengelakkan beberapa masalah.
Model
Psikoanalitik oleh Signmund Frued
Salah
satu aliran utama dalam sejarah psikologi adalah teori Psikoanalitik Sigmund
Freud. Psikoanalisis adalah sebuah model perkembangan kepribadian, filsafat
tentang sifat manusia, dan metode psikoterapi. Secara historis psikoanalisis adalah
aliran pertama dari tiga aliran utama psikologi yang kedua adalah Behaviorisme,
dan yang ketiga atau disebut juga “kekuatan ketiga” adalah psikologi
eksistensial-humanistik. penting untuk diingat bahwa Freud adalah pencipta
pendekatan psikodinamika terhadap psikologi, yang memberikan pandangan baru
kepada psikologi dan menemukan cakrawala-cakrawala baru. Ia Misalnya,
membangkitkan minat terhadap motivasi tingkah laku. Freud juga mengundang
banyak kontroversi, eksplorasi, penelitian dan menyajikan landasan tempat
bertumpu system-sistem yang muncul kemudian.
Struktur
Kepribadian
Menurut
pandangan psikoanalitik, struktur kepribadian terdiri dari tiga system id, ego
dan super ego. Ketiganya adalah nama bagi proses-proses psikologis dan jangan
dipikirkan sebagai agen-agen yang terpisah mengoperasikan kepribadian,
merupakan fungsi-fungsi kepribadian sebagai keseluruhan ketimbang sebagai
bagian yang terasing satu sama lain. Id adalah komponen Biologis, ego adalah
komponen psikologis, sedangkan superego adalah komponen sosial.
Id
Id
adalah system kepribadian yang orisinil, kepribadin setiap orang hanya terdiri
dari Id ketika dilahirkan. Id merupakan tempat bersemayam naluri-naluri. Id
kurang terorganisasi, buta, menuntut dan mendesak. Seperti kawah yang terus mendidih
dan bergolak, id tidak bisa menoleransi tegangan, dan bekerja untuk melepaskan
tegangan itu sesegera mungkin serta untuk mencapai keadaan homeostatik. Dengan
diatur oleh asas kesenangan yang diarahkan pada pengurangan ketegangan,
penghindaran kesakitan, dan perolehan kesenangan, Id bersifat tidak logis,
amoral dan didorong oleh satu kepentingan : memuaskan kebutuhan-kebutuhan
naluriah sesuai dengan asas kesenangan. Id tidak pernah matang dan selalu
menjadi anak manja dari kepribadian, tidak berfikir dan hanya menginginkan atau
bertindak. Id bersifa tidak sadar.
Ego
Ego
memiliki kontak dengan dunia eksternal dari kenyataan. Ego adalah eksekutif
dari kepribadian yang memerintah, mengendalikan dan mengatur. Sebagai “polisi
lalu lintas” bagi id, super ego dan dunia eksternal. Tugas utama Ego adalah
mengantarai naluri-naluri dengan lingkungan sekitar. Ego mengendalikan
kesadaran dan melaksanakan sensor. Dengan diatur oleh asas kenyataan, ego
berlaku realistis dan berpikir logis serta merumuskan rencana, tindakan bagi
pemuasan kebutuhan. Apa hubungan antara Ego dan Id ? Ego adalah tempat
bersemayam intelegensi dan rasionalitas yang mengawasi dan mengendalikan
impuls-impuls buta dari Id. /sementara Id hanya mengenal kenyataan subjektif,
ego memperbedakan bayangan-bayangan mentl dengan hal-hal yang terdapat di dunia
eksternal.
Super
Ego
Super
ego adalah cabang moral atau hokum dari kepribadian. Super ego adalah kode
moral individu yang urusan utamanya adalah, apakah suatau tindakan itu baik
atau buruk, benar atau salah. Super ego mempresentasikan hal-hal yang ideal dan
mendorong bukan kepada kesenangan, melainkan kepada kesempurnaan. Super ego
mempresentasikan nilai-nilai tradisional dan ideal-ideal masyarakat yang
dijarkan orang tua kepada anak. Super ego berfungsi mengambat impuls-impuls Id.
Kemudian sebagai internalisasi standard-standar d orang tua dan masyarakat,
super ego berkaitan dengan imbalan-imbalan dan hukuman-hukuman. Imbalannya
adalah perasaan bangga dan mencintai diri, sedangkan hukumannya adalah perasaan
berdosa dan rendah diri.
KESAN KERJASAMA
Jika
penglibatan ibu bapa dalam menyokong pembelajaran anak-anak mereka positif,
maka kita dapat kesan yang baik terhadap moral anak-anak mereka. Antara
kesannya ialah, pencapaian akademik akan menjadi lebih baik. Hal ini demikian
kerana guru telah memperoleh sokongan pembelajaran dari rumah. Oleh itu, tugas
guru untuk belajar di sekolah dapat diteruskan oleh ibu bapa di rumah. Guru
perlu memberi sokongan kepada ibu bapa untuk mengajar di rumah. Kesannya,
pencapaian akademik anak-anak mereka akan bertambah baik dari semasa ke semasa.
Kesan
kedua ialah kadar kehadiran murid berkeperluan khas ke sekolah juga akan
tinggi. Hal ini demikian kerana murid merasakan bahawa ibu bapa mereka
mengambil berat tentang akademik mereka. Hal ini akan memotivasikan mereka
kerana pembelajaran di sekolah telah disokong oleh ibu bapa di rumah. Jelaslah
bahawa penglibatan ibu bapa sangat penting dalam pembelajaran anak – anak
mereka.
Kesan
ketiga ialah kegagalan menyiapkan kerja rumah dapat diatasi. Murid berkeperluan
sering gagal menyiapkan kerja rumah yang diberikan kepada mereka. Melalui
komunikasi yang berkesan, setiap mesej yang disampaikan kepada ibu bapa dapat
diterima dengan baik. Oleh itu, guru seharusnya menyampaikan mesej dengan
menggunakan saluran yang betul seperti penyediaan nota kecil. Guru perlu
memberitahu kepada ibu bapa tentang kerja rumah supaya murid dapat menyiapkan
kerja rumah tersebut. Jelaslah bahawa komunikasi yang berkesan dapat mengatasi
kegagalan menyiapkan kerja rumah yang diberikan oleh guru.
Kesan
keempat ialah tingkah laku positif dapat dibentuk dengan cepat. Guru akan
mendapat sokongan penuh daripada ibu bapa untuk membantu tugas guru.
Pembentukan tingkah laku yang positif seperti mereka menunggu giliran semasa
bercakap boleh diteruskan oleh ibu bapa di rumah kerana stastistik menunjukkan bahawa
52 peratus masa murid dihabiskan di rumah dan di dalam komuniti berbanding
hanya 15 peratus masanya berada di sekolah (Utusan online, Julai 2012). Masa
yang panjang di rumah perlu digunakan oleh guru untuk membantu murid membentuk
tingkah laku positif melalui pemantauan ibu bapa seperti yang telah ditetapkan
di dalam Rancangan Pengajaran Individu (RPI) . Oleh itu, pencapaian murid dalam
RPI dapat diukur.
Kesan
kelima ialah moral guru dapat ditingkatkan. Tugas guru sememangnya sangat berat
dan hal ini berkemungkinan akan menjejaskan moral seseorang guru. Oleh itu,
penglibatan ibu bapa dalam hal ini mampu meringakan tugas seseorang guru. Guru
akan lebih bermotivasi kerana setiap perkara yang dirancang untuk
murid-muridnya telah dibantu oleh ibu bapa di rumah.
Kesan
keenam ialah penglibatan ibu bapa dalam pembelajaran anak-anak mereka wajar
diberikan pengiktirafan oleh guru atas usaha mereka. Hal ini bagi meningkatkan
motivasi ibu bapa untuk membantu anak-anak mereka yang memerlukan perhatian
khas oleh guru dan keluarga. Pengiktirafan seperti ibu bapa contoh dalam majlis
anugerah sekolah mampu menjadikan ibu bapa tersebut sebagai contoh kepada ibu
bapa lain. Oleh itu, pengiktirafan ini boleh bertindak sebagai serampang dua
mata kerana guru bukan hanya mengiktiraf ibu bapa tersebut bahkan juga guru
mampu menarik perhatian ibu bapa lain untuk mencontohi mereka.
Kesan
terakhir ialah persepsi masyarakat dapat diubah. Hal ini demikian kerana murid
berkeperluan khas mempunyai reputasi kurang baik dalam kalangan masyarakat.
Oleh itu, kerjasama antara guru dan ibu bapa diharapkan agar dapat mengubah
persepsi tersebut. Hal ini kerana murid berkeperluan khas ini dianggap sebagai
penyusah kepada semua orang. Guru dan ibu bapa perlu memastikan bahawa murid
berkeperluan khas telah bersedia untuk berada dalam kalangan masyarakat dengan
memantapkan kemahiran yang diperlukan oleh mereka ketika berhadapan dengan
masyarakat seperti bersosial, berkomunikasi, kemahiran hidup dan lain – lain
lagi. Oleh itu, murid berkeperluan khas juga akan dipandang sama taraf dengan
murid murid normal.
KESIMPULAN
Kesimpulannya,
penglibatan ibu bapa sangat penting dalam perkembangan akademik kanak-kanak
berkeperluan khas. Hal ini demikian kerana pembelajaran di sekolah dapat
diteruskan di rumah yang telah diambil alih oleh ibu bapa. Penglibatan ibu bapa
tidak hanya tertumpu kepada aspek akademik semata – mata tetapi juga melibatkan
semua aspek seperti perkembangan lain seperti aspek sosial, komunikasi, tingkah
laku dan lain – lain lagi. Oleh itu, usaha yang dilaksanakan oleh pihak sekolah
bersama – sama dengan ibu bapa mampu mempercepat perkembangan dalam semua aspek
murid berkeperluan khas. Usaha yang berterusan dari semasa ke semasa ini
diharapkan agar dapat melahirkan individu berkeperluan khas yang mempunyai
intrapersonal dan interpersonal yang tinggi kelak.
RUJUKAN
Ang
Jit Eng (2007). Pengurusan Disiplin Murid. PTS Publication and Distributors
Sdn. Bhd.
Penglibatan
Ibu Bapa Penting, Utusan Online, 23 Julai 2012 diakses pada laman http://ww1.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20120723/pe_01/Penglibatan-ibu-bapa-penting
Abd.
Razak Zakaria & Norani Mohd Salleh, Konteks Keluarga dan Hubungannya dengan
Penglibatan Ibu Bapa dalam Pendidikan Anak-anak di Sekolah Menengah, Jurnal
Pendidikan Malaysia 36(1)(2011): 35-44
No comments:
Post a Comment