DEFINISI PERKEMBANGAN
Perkembangan
boleh didefinisikan sebagai perubahan secara kualitatif yang berlaku secara
berterusan dari lahir sehingga ke akhir hayat. Hal ini dipengaruhi oleh baka
dan persekitaran. Perubahan ini tidak boleh dikur secara kuantitatif, tetapi
boleh dilihat dengan membandingkan sifat terdahulu dengan sifat yang sedang
dibentuk. Perkembangan manusia merupakan proses yang rumit sehingga kita
meninggal dunia. Proses ini menunjukkan satu hubungan rapat antara struktur
badan manusia, tugas – tugas setiap anggota dan kematangan sistem saraf.
Misalnya, seorang bayi tidak akan dapat berjalan walaupun dilatih setiap hari.
Hal ini demikian kerana system saraf bayi masih belum matang untuk
berfungsi. Perkembangan setiap anggota
tubuh badan mempunyai hubungan rapat dengan perkembangan badan keseluruhannya.
Penilaian pula boleh
disimpulkan sebagai satu proses atau sistem yang meliputi aktiviti – aktiviti
pengumpulan maklumat tentang strategi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
untuk membuat analisis dan keputusan. Hal ini demikian kerana keputusan yang
diperoleh ini dapat digunakan untuk mengambil tindakan semasa proses pengajaran
dan pembelajaran. Proses ini dapat menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih
berkesan kerana setiap ketidakupayaan kanak – kanak telah dikenal pasti.
JENIS
– JENIS INSTRUMEN PENILAIAN
1. Denver Developmental Screening Test
Jenis ini telah diasaskan oleh
Frankenburg, Dodds, dan Fandal pada tahun 1975. Penilaian ini mengambil masa 15
hingga 20 minit dan digunakan kepada kanak – kanak yang berusia dua minggu
hingga enam tahun. Hal ini menilai 107 kemahiran yang disusun dalam empat aspek
perkembangan sahaja iaitu, aspek motor kasar, motor halus – adaptif, bahasa dan
sosial peribadi. Penilaian ini telah melahirkan Denver II. Denver II diasaskan
oleh Frankenburg, Dodds, Archer, Shapori, dan Bresnick pada tahun 1990. Instrumen
ini mempunyai 125 item kemahiran dan terdapat pertambahan item dalam aspek
bahasa. Antara barang yang digunakan ialah bola daripada benang merah, sekotak
manik, gemerincing, botol kecil, loceng, bola tenis, dan lapan blok kiub.
2. Batelle
Developmental Inventory Screening Test
Instrumen
ini diasaskan oleh Newborg, Stock, Wnek, Guidubal, dan Suinki pada tahun 1989.
Jenis ini menilai dari bayi sehingga umur lapan tahun. Aspek yang dinilai dalam
instrumen ini ialah motor, tingkah laku adaptif, bahasa dan sosial peribadi.
3. Developmental
Skills Inventory
Jenis
ini dibangunkan melalui Macquari Program for Developmentally Delayed Children
pada tahun 1990. Jenis ini menilai kanak – kanak yang terencat dalam
perkembangan. Instrumen ini menilai kanak – kanak dari bayi hingga ke lima
tahun. Terdapat lima aspek yang dinilai iaitu, motor kasar, motor halus/
kognitif, bahasa resepsif, bahasa ekspresif, dan sosial peribadi.
4. Programming for Early of Children
with Disabilities
Instrumen ini dibangunkan oleh
University of Illinios dan Urbana – Campaign Campus pada tahun 1995. Hal ini
ditadbir untuk kanak – kanak yang tidak upaya dan berumur dari bayi ke enam
tahun. Jenis ini menilai lima aspek perkembangan iaitu, motor kasar, motor
halus, bahasa, pengetahuan am, dan persediaan untuk bersekolah dan sosial.
No comments:
Post a Comment