Sejarah Pendidikan Inklusif
Di
Malaysia, Program Pendidikan Inklusif terbahagi kepada tiga kategori, iaitu
inklusif penuh, inklusif separa dan inklusif tempat. Pendidikan inklusif penuh
bermaksud murid-murid khas akan mengikuti sesi pembelajaran di dalam kelas
aliran perdana bersama-sama murid-murid normal yang lain. Pendidikan inklusif separa
pula bermaksud murid-murid khas mengikuti sesi pembelajaran di dalam kelas
aliran perdana bersama-sama murid-murid normal yang lain pada masa-masa tertentu sahaja. Manakala
pendidikan inklusif tempat pula bermaksud murid-murid khas belajar di dalam kelas
khas bersama-sama rakan-rakan mereka yang juga murid-murid khas di sekolah
aliran perdana. Inklusif tempat juga dikenali sebagai program integrasi.
Pada
tahun1962, program percantuman dan inklusif bagi murid-murid yang bermasalah
penglihatan telah dimulakan. Manakala, program inklusif bagi murid-murid yang
bermasalah pembelajaran dimulsksn di dalam kelas-kelas perintis pada tahun
1988. Pada tahun 1993, terdapat tiga orang murid pendidikan inklusif telah
ditempatkan belajar di Tingkatan 6 Bawah di Sekolah Menengah Methodist (Lelaki)
di Kuala Lumpur.
Kesinambungan
daripada itu, kelas-kelas inklusif mula berkembang pesat. Pada tahun 1994,
terdapat 14 buah sekolah yang menjalankan kelas-kelas inklusif secara projek
rintis di seluruh Negara. Pada tahun 1995,
program bermasalah pembelajaran peringkat menengah pula dimulakan bahi tujuan
mendidik murid-murid yang berpotensi dalam bidang akademik walaupun mereka
mengalami ketidakupayaan.
Falsafah
Pendidikan Inklusif
Pendidikan
untuk semua. Falsafah ini menawarkan kanak-kanak berkeperluan khas belajar bersama - sama
murid normal di dalam bilik darjah yang sama.
Objektif Pendidikan Inklusif
Memberi
peluang kepada murid berkeperluan khas menerima pengajaran, pembelajaran dan
menyertai semua aktiviti bersama murid normal. Barirah (1995) menyatakan 4
objektif pendidikan inklusif :
i)
Meningkatkan kesedaran murid-murid normal tentang murid berkeperluan khas
bahawa
mereka juga adalah sebahagian daripada
ahli masyarakat.
ii)
Murid-murid khas berpeluang menyesuaikan diri dengan rakan sebaya yang
normal
dan menyertai aktiviti yang disediakan.
iii)
Memberi pengetahuan dan kemahiran kepada murid khas standing dengan murid
normal untuk meningkatkan konsep kendiri mereka.
iv)
Untuk mengelak daripad diskriminasi dalam pendidikan san kemudahan yang
dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran.
Model Program Pendidikan Inklusif
Terdapat tiga jenis program:
i) Sekolah Pendidikan Khas
ii) Kelas khas Pecantuman
iii) Kelas Pendidikan Inklusif
i) Sekolah Pendidikan Khas
ii) Kelas khas Pecantuman
iii) Kelas Pendidikan Inklusif
Pelaksanaan
Program Inklusif
Pada peringkat permulaan
pendidikan inklusif dijalankan secara ”partikal integration” sahaja. Perlaksaan
yang dijalankan secara berperingkat ini bertujuan bagi memudahkan pihak
pentadbiran mengenalpasti guru-guru kelas normal yang sesuai dan inovatif
sebagai guru integrasi. Pilihan yang tepat ini sangat penting dalam menjayakan
program pendidikan inklusif. Antara langkah pelaksaan program ini ialah dengan
mengadakan sesi perbingcangan dengan pehak pentadbir dan guru-guru kelas normal
yang akan terlibat sengan pelaksaan program pendidikan inklusif. Perbincangan
ini dijalankan adalah untuk memastikan pelaksaan program ini dapat mencapai objektifnya.
Selain itu, tindakan mengumpul, menganalisis data dan maklumat murid-murid khas yang akan mengikuti program pendidikan khas inklusif turut dijalankan bagi mengenalpasti kanak-kanak yang disahkan oleh pakar psikiatris layak mendapat tempat dalam program ini. Sesi suai kenal antara kanak-kanak khas dan kanak-kankak normal dalam sebuah kelas turut dilaksanakan bagi merapatkan hubungan sosial di antara mereka. Guru-guru pendidikan khas atau guru-guru biasa membuat pemantauan atau peninjauan sejauh mana kemahiran yang telah diajar di kelas normal dapat memberi kesan baik atau membawa perubahan kepada kanak-kanak khas.
Guru pendidikan khas juga menyusun strategi pengajaran dan
pembelajaran yang bersesuaian dengan keperluan kanak-kanak khas seta
menyediakan alat bantu mengajar supaya kanak-kanak khas tersebut dapat belajar
dengan selesa dan berkesan. Kanak-kanak khas ini ditempatkan dalam kumpulan
kanak-kanak normal semasa mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P)
dan menjalani P&P mengikut jadual yang telah ditetapkan.
No comments:
Post a Comment