Sunday 22 November 2015

Penglibatan Ibu bapa Dalam Pembelajaran Kanak-kanak Khas

Peranan ibu bapa juga penting dalam pembelajaran anak-anak

PENGENALAN
Sekolah merupakan organisasi yang dinamik, terbuka, dan komplek. Kerjasama bermaksud sumbangan pelbagai rupa (bersifat bantuan tenaga, sokongan, persefahaman dan lain-lain) dari satu pihak kepada pihak yang lain untuk faedah bersama (Dewan Bahasa Dan Pustaka, edisi ke-4). Hubungan kerjasama di antara guru dan ibu bapa adalah sangat perlu ke arah meningkatkan kualiti P&P (John V. hamby, 1992).

Konsep Keibubapaan. Ibu bapa adalah guru yang pertama dan yang paling lama untuk anak mereka. Dalam proses pembangunan biasa, ibu bapa yang telah menyokong perkembangan bahasa, sosial dan kemahiran akademik anak-anak mereka. Terdapat bukti positif dalam lepas 30 tahun menunjukkan bahawa mengajar kemahiran khusus untuk ibu bapa boleh membantu dalam perkembangan kanak-kanak dalam jagaan mereka. Ibu bapa adalah unit asas keluarga dan peranannya adalah penting dalam pembentukan sebuah keluarga bahagia. Ini memerlukan pengurusan keluarga yang dinamik, berubah proaktif dan tepat pada masanya. Peranan ibu bapa adalah sangat penting dan perlu dilihat di peringkat makro dan semua yang terlibat komited. Selain faktor-faktor keluarga, faktor persekitaran juga perlu diambil kira. Dalam usaha untuk membina keluarga yang bahagia dan berkesan, konsep “membentuk buluh biar dari rebungnya " perlu diberi penekanan. Ibu bapa adalah salah satu unit dan mesti menjalankan pengurusan yang proaktif daripada aspek sains dan kemanusiaan.

MODEL PENGLIBATAN IBU BAPA/ KELUARGA OLEH JOYCE EPSTEIN

Penglibatan keluarga dapat dilihat dalam pelbagai cara bergantung kepada konteks. Epstein mencadangkan enam jenis penglibatan ibu bapa. Teori Epstein yang menggambarkan kerjasama yang perlu wujud antara sekolah, keluarga dan masyarakat. Jenis penglibatan bukan hierarki tetapi ia adalah satu rangka kerja untuk menghubungkan keluarga, anggota masyarakat dan profesional pendidikan awal kanak-kanak.

Enam Jenis Kerjasama yang Digariskan :

Keibubapaan (Parenting)
merangkumi semua aktiviti yang ibu bapa melibatkan diri dalam meningkatkan gembira, kanak-kanak yang sihat yang menjadi pelajar yang berkebolehan. Tidak seperti guru, pengaruh yang atas kanak-kanak yang agak terhad, ibu bapa mengekalkan komitmen sepanjang hayat kepada anak-anak mereka. Aktiviti yang menyokong ini jenis penglibatan memberi maklumat kepada ibu bapa mengenai keadaan pembangunan, kesihatan, keselamatan, atau rumah anak mereka yang boleh menyokong pembelajaran pelajar. Oleh itu pihak sekolah perlu membantu ibu bapa menyediakan persekitaran yang sesuai untuk pembelajaran di rumah. Aktiviti yang dianjurkan oleh ibu bapa di rumah mampu tingkatkan kesediaan murid untuk belajar di sekolah.


Berkomunikasi (Communication)

Keluarga dan sekolah perlu berkomunikasi antara satu sama lain dalam pelbagai cara. Sekolah menghantar nota rumah dan risalah mengenai peristiwa-peristiwa dan aktiviti-aktiviti penting. Ibu bapa juga perlu memberi guru maklumat tentang kesihatan anak mereka dan sejarah pendidikan. Sebuah laman web sekolah ialah medium tambahan komunikasi dengan ibu bapa dan keluarga. Contohnya, ibu bapa boleh melanggan kemas kini kalendar dinamik menggunakan iCal atau suapan RSS yang lain hanya menyemak kalendar laman web secara kerap (Piper, 2012). Dari perspektif penglibatan yang positif, komunikasi mesti dua hala, sekolah kepada ibu bapa dan ibu bapa kepada sekolah, untuk menjadi yang paling berkesan. 

Sukarelawan (Volunteering)

Sekolah mengalu-alukan bantuan ibu bapa disekolah. Penglibatan ibu bapa secara tidak langsung semasa pelaksanaan aktiviti di dalam bilik darjah dan persekitaran sekolah. Terdapat tiga cara asas bahawa individu secara sukarela dalam bidang pendidikan. Pertama, mereka mungkin secara sukarela di sekolah atau bilik darjah dengan membantu guru-guru dan pengkritik/juri sebagai tutor atau pembantu. Kedua, mereka mungkin menawarkan diri untuk sekolah misalnya, mengumpul dana untuk acara atau mempromosikan sekolah di masyarakat. Akhirnya, mereka mungkin menawarkan diri sebagai ahli penonton, menghadiri program-program sekolah atau persembahan.

Pembelajaran Di Rumah (Learning At Home)

Apabila ibu bapa membantu anak-anak mereka dengan kerja rumah atau membawa mereka ke muzium, mereka yang mengambil bahagian dalam jenis empat penglibatan. Aktiviti ini menghasilkan sebuah keluarga seperti sekolah dan menggalakkan ibu bapa untuk berinteraksi dengan kurikulum sekolah. Aktiviti-aktiviti yang menggalakkan pembelajaran di rumah menyediakan ibu bapa dengan maklumat tentang apa yang kanak-kanak lakukan di dalam kelas dan bagaimana untuk membantu mereka dengan kerja rumah.

Pembuat Keputusan (Decision making)

Ibu bapa mengambil bahagian dalam sekolah membuat keputusan apabila mereka menjadi sebahagian daripada jawatankuasa tadbir sekolah atau menyertai organisasi, seperti ibu bapa atau guru persatuan. Lain-lain aktiviti membuat keputusan termasuk mengambil peranan kepimpinan yang melibatkan menyebarkan maklumat kepada ibu bapa lain.

Bekerjasama dengan Komuniti (Colaboration With Community)

Pihak sekolah mewujudkan kerjasama dengan komuniti sekitar. Kerjasama ini harus membawa kebaikan kepada pihak yang terlibat terutama pelajar. Penglibatan individu-individu berjaya dalam bidang tertentu supaya pelajar dapat manfaat dan meningkatkan motivasi mereka. Contohnya, melaksanakan program mentor-mentee antara komuniti dengan pelajar.

MODEL-MODEL LAIN

Model Co-Operative oleh James M. Waslh dan Barbara Jones

Pembelajaran koperatif, kadang-kadang dipanggil pembelajaran kumpulan kecil, adalah satu strategi pengajaran di mana kumpulan-kumpulan kecil pelajar bekerja bersama-sama pada satu tugas yang sama. Tugas ini boleh menjadi semudah menyelesaikan masalah matematik pelbagai langkah bersama-sama, atau kompleks seperti membangunkan reka bentuk untuk jenis baru sekolah. Dalam beberapa kes, setiap ahli kumpulan adalah secara individu bertanggungjawab untuk sebahagian daripada tugas dalam kes-kes lain, ahli-ahli kumpulan bekerja bersama-sama tanpa tugasan peranan rasmi.

Menurut David Johnson dan Roger Johnson (1999), terdapat lima elemen asas yang membolehkan kejayaan pembelajaran kumpulan kecil:

Saling pergantungan positif: Pelajar berasa bertanggungjawab untuk mereka sendiri dan usaha kumpulan itu.

Interaksi muka-ke-muka: Pelajar menggalakkan dan menyokong satu sama lain; alam sekitar menggalakkan perbincangan dan mata kenalan.

Akauntabiliti individu dan kumpulan: Setiap pelajar bertanggungjawab untuk melakukan bahagian mereka; kumpulan bertanggungjawab bagi memenuhi matlamatnya.

Tingkah laku Kumpulan: Ahli kumpulan menambah ilmu langsung dalam kemahiran interpersonal, sosial, dan kerjasama yang diperlukan untuk bekerja dengan orang lain berlaku.

Pemprosesan Kumpulan: Ahli kumpulan menganalisis mereka sendiri dan kemampuan kumpulan untuk bekerja bersama-sama.

Pembelajaran koperatif perubahan peranan pelajar dan guru di bilik darjah. Pemilikan pengajaran dan pembelajaran dikongsi oleh kumpulan pelajar, dan tidak lagi tanggungjawab guru. Kuasa menetapkan matlamat, menilai pembelajaran, dan memudahkan pembelajaran dikongsi oleh semua. Pelajar mempunyai lebih banyak peluang untuk mengambil bahagian secara aktif dalam pembelajaran, soalan mereka dan mencabar antara satu sama lain, berkongsi dan membincangkan idea-idea mereka, dan menghayati pembelajaran mereka. Bersama-sama dengan meningkatkan pembelajaran akademik, pembelajaran koperatif membantu pelajar melibatkan diri dalam perbincangan yang bernas dan memeriksa perspektif yang berbeza, dan ia telah terbukti untuk meningkatkan pelajar harga diri, motivasi, dan empati.

Beberapa cabaran menggunakan pembelajaran koperatif termasuk melepaskan kawalan pembelajaran, menguruskan tahap bunyi bising, menyelesaikan konflik, dan menilai pembelajaran pelajar. Aktiviti dengan teliti berstruktur dapat membantu pelajar mempelajari kemahiran untuk bekerja bersama-sama dengan jayanya, dan berstruktur perbincangan dan renungan mengenai proses kumpulan boleh membantu mengelakkan beberapa masalah.

Model Psikoanalitik oleh Signmund Frued

Salah satu aliran utama dalam sejarah psikologi adalah teori Psikoanalitik Sigmund Freud. Psikoanalisis adalah sebuah model perkembangan kepribadian, filsafat tentang sifat manusia, dan metode psikoterapi. Secara historis psikoanalisis adalah aliran pertama dari tiga aliran utama psikologi yang kedua adalah Behaviorisme, dan yang ketiga atau disebut juga “kekuatan ketiga” adalah psikologi eksistensial-humanistik. penting untuk diingat bahwa Freud adalah pencipta pendekatan psikodinamika terhadap psikologi, yang memberikan pandangan baru kepada psikologi dan menemukan cakrawala-cakrawala baru. Ia Misalnya, membangkitkan minat terhadap motivasi tingkah laku. Freud juga mengundang banyak kontroversi, eksplorasi, penelitian dan menyajikan landasan tempat bertumpu system-sistem yang muncul kemudian.

Struktur Kepribadian

Menurut pandangan psikoanalitik, struktur kepribadian terdiri dari tiga system id, ego dan super ego. Ketiganya adalah nama bagi proses-proses psikologis dan jangan dipikirkan sebagai agen-agen yang terpisah mengoperasikan kepribadian, merupakan fungsi-fungsi kepribadian sebagai keseluruhan ketimbang sebagai bagian yang terasing satu sama lain. Id adalah komponen Biologis, ego adalah komponen psikologis, sedangkan superego adalah komponen sosial.

Id

Id adalah system kepribadian yang orisinil, kepribadin setiap orang hanya terdiri dari Id ketika dilahirkan. Id merupakan tempat bersemayam naluri-naluri. Id kurang terorganisasi, buta, menuntut dan mendesak. Seperti kawah yang terus mendidih dan bergolak, id tidak bisa menoleransi tegangan, dan bekerja untuk melepaskan tegangan itu sesegera mungkin serta untuk mencapai keadaan homeostatik. Dengan diatur oleh asas kesenangan yang diarahkan pada pengurangan ketegangan, penghindaran kesakitan, dan perolehan kesenangan, Id bersifat tidak logis, amoral dan didorong oleh satu kepentingan : memuaskan kebutuhan-kebutuhan naluriah sesuai dengan asas kesenangan. Id tidak pernah matang dan selalu menjadi anak manja dari kepribadian, tidak berfikir dan hanya menginginkan atau bertindak. Id bersifa tidak sadar.

Ego

Ego memiliki kontak dengan dunia eksternal dari kenyataan. Ego adalah eksekutif dari kepribadian yang memerintah, mengendalikan dan mengatur. Sebagai “polisi lalu lintas” bagi id, super ego dan dunia eksternal. Tugas utama Ego adalah mengantarai naluri-naluri dengan lingkungan sekitar. Ego mengendalikan kesadaran dan melaksanakan sensor. Dengan diatur oleh asas kenyataan, ego berlaku realistis dan berpikir logis serta merumuskan rencana, tindakan bagi pemuasan kebutuhan. Apa hubungan antara Ego dan Id ? Ego adalah tempat bersemayam intelegensi dan rasionalitas yang mengawasi dan mengendalikan impuls-impuls buta dari Id. /sementara Id hanya mengenal kenyataan subjektif, ego memperbedakan bayangan-bayangan mentl dengan hal-hal yang terdapat di dunia eksternal.

Super Ego

Super ego adalah cabang moral atau hokum dari kepribadian. Super ego adalah kode moral individu yang urusan utamanya adalah, apakah suatau tindakan itu baik atau buruk, benar atau salah. Super ego mempresentasikan hal-hal yang ideal dan mendorong bukan kepada kesenangan, melainkan kepada kesempurnaan. Super ego mempresentasikan nilai-nilai tradisional dan ideal-ideal masyarakat yang dijarkan orang tua kepada anak. Super ego berfungsi mengambat impuls-impuls Id. Kemudian sebagai internalisasi standard-standar d orang tua dan masyarakat, super ego berkaitan dengan imbalan-imbalan dan hukuman-hukuman. Imbalannya adalah perasaan bangga dan mencintai diri, sedangkan hukumannya adalah perasaan berdosa dan rendah diri.

KESAN KERJASAMA
Kerjasama memainkan peranan penting

Jika penglibatan ibu bapa dalam menyokong pembelajaran anak-anak mereka positif, maka kita dapat kesan yang baik terhadap moral anak-anak mereka. Antara kesannya ialah, pencapaian akademik akan menjadi lebih baik. Hal ini demikian kerana guru telah memperoleh sokongan pembelajaran dari rumah. Oleh itu, tugas guru untuk belajar di sekolah dapat diteruskan oleh ibu bapa di rumah. Guru perlu memberi sokongan kepada ibu bapa untuk mengajar di rumah. Kesannya, pencapaian akademik anak-anak mereka akan bertambah baik dari semasa ke semasa.

Kesan kedua ialah kadar kehadiran murid berkeperluan khas ke sekolah juga akan tinggi. Hal ini demikian kerana murid merasakan bahawa ibu bapa mereka mengambil berat tentang akademik mereka. Hal ini akan memotivasikan mereka kerana pembelajaran di sekolah telah disokong oleh ibu bapa di rumah. Jelaslah bahawa penglibatan ibu bapa sangat penting dalam pembelajaran anak – anak mereka.

Kesan ketiga ialah kegagalan menyiapkan kerja rumah dapat diatasi. Murid berkeperluan sering gagal menyiapkan kerja rumah yang diberikan kepada mereka. Melalui komunikasi yang berkesan, setiap mesej yang disampaikan kepada ibu bapa dapat diterima dengan baik. Oleh itu, guru seharusnya menyampaikan mesej dengan menggunakan saluran yang betul seperti penyediaan nota kecil. Guru perlu memberitahu kepada ibu bapa tentang kerja rumah supaya murid dapat menyiapkan kerja rumah tersebut. Jelaslah bahawa komunikasi yang berkesan dapat mengatasi kegagalan menyiapkan kerja rumah yang diberikan oleh guru.

Kesan keempat ialah tingkah laku positif dapat dibentuk dengan cepat. Guru akan mendapat sokongan penuh daripada ibu bapa untuk membantu tugas guru. Pembentukan tingkah laku yang positif seperti mereka menunggu giliran semasa bercakap boleh diteruskan oleh ibu bapa di rumah kerana stastistik menunjukkan bahawa 52 peratus masa murid dihabiskan di rumah dan di dalam komuniti berbanding hanya 15 peratus masanya berada di sekolah (Utusan online, Julai 2012). Masa yang panjang di rumah perlu digunakan oleh guru untuk membantu murid membentuk tingkah laku positif melalui pemantauan ibu bapa seperti yang telah ditetapkan di dalam Rancangan Pengajaran Individu (RPI) . Oleh itu, pencapaian murid dalam RPI dapat diukur.

Kesan kelima ialah moral guru dapat ditingkatkan. Tugas guru sememangnya sangat berat dan hal ini berkemungkinan akan menjejaskan moral seseorang guru. Oleh itu, penglibatan ibu bapa dalam hal ini mampu meringakan tugas seseorang guru. Guru akan lebih bermotivasi kerana setiap perkara yang dirancang untuk murid-muridnya telah dibantu oleh ibu bapa di rumah.

Kesan keenam ialah penglibatan ibu bapa dalam pembelajaran anak-anak mereka wajar diberikan pengiktirafan oleh guru atas usaha mereka. Hal ini bagi meningkatkan motivasi ibu bapa untuk membantu anak-anak mereka yang memerlukan perhatian khas oleh guru dan keluarga. Pengiktirafan seperti ibu bapa contoh dalam majlis anugerah sekolah mampu menjadikan ibu bapa tersebut sebagai contoh kepada ibu bapa lain. Oleh itu, pengiktirafan ini boleh bertindak sebagai serampang dua mata kerana guru bukan hanya mengiktiraf ibu bapa tersebut bahkan juga guru mampu menarik perhatian ibu bapa lain untuk mencontohi mereka.

Kesan terakhir ialah persepsi masyarakat dapat diubah. Hal ini demikian kerana murid berkeperluan khas mempunyai reputasi kurang baik dalam kalangan masyarakat. Oleh itu, kerjasama antara guru dan ibu bapa diharapkan agar dapat mengubah persepsi tersebut. Hal ini kerana murid berkeperluan khas ini dianggap sebagai penyusah kepada semua orang. Guru dan ibu bapa perlu memastikan bahawa murid berkeperluan khas telah bersedia untuk berada dalam kalangan masyarakat dengan memantapkan kemahiran yang diperlukan oleh mereka ketika berhadapan dengan masyarakat seperti bersosial, berkomunikasi, kemahiran hidup dan lain – lain lagi. Oleh itu, murid berkeperluan khas juga akan dipandang sama taraf dengan murid murid normal.

KESIMPULAN

Kesimpulannya, penglibatan ibu bapa sangat penting dalam perkembangan akademik kanak-kanak berkeperluan khas. Hal ini demikian kerana pembelajaran di sekolah dapat diteruskan di rumah yang telah diambil alih oleh ibu bapa. Penglibatan ibu bapa tidak hanya tertumpu kepada aspek akademik semata – mata tetapi juga melibatkan semua aspek seperti perkembangan lain seperti aspek sosial, komunikasi, tingkah laku dan lain – lain lagi. Oleh itu, usaha yang dilaksanakan oleh pihak sekolah bersama – sama dengan ibu bapa mampu mempercepat perkembangan dalam semua aspek murid berkeperluan khas. Usaha yang berterusan dari semasa ke semasa ini diharapkan agar dapat melahirkan individu berkeperluan khas yang mempunyai intrapersonal dan interpersonal yang tinggi kelak.





RUJUKAN

Ang Jit Eng (2007). Pengurusan Disiplin Murid. PTS Publication and Distributors Sdn. Bhd.

Penglibatan Ibu Bapa Penting, Utusan Online, 23 Julai 2012 diakses pada laman http://ww1.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20120723/pe_01/Penglibatan-ibu-bapa-penting

Abd. Razak Zakaria & Norani Mohd Salleh, Konteks Keluarga dan Hubungannya dengan Penglibatan Ibu Bapa dalam Pendidikan Anak-anak di Sekolah Menengah, Jurnal Pendidikan Malaysia 36(1)(2011): 35-44



No comments:

Post a Comment