Monday 23 November 2015

Penghasilan Bahan Bantu Mengajar (BBM) Untuk Pelajar Pekak

Falsafah Pendidikan Malaysia menyatakan bahawa semua pelajar harus diberikan pendidikan yang sempurna mengikut kemampuan masing - masing. Pelajar berkeperluan khas juga berhak mendapatkan pendidikan yang sempurna sama seperti pelajar aliran perdana.

Pelajar pekak juga tidak terkecuali dalam hal ini. Namun, persoalannya adakah BBM yang direka khas untuk mereka cukup untuk menjamin pembelajaran mereka? Secara pandangan, penyediaan BBM untuk membantu proses pembelajaran mereka agak kurang.

Mungkin akan ada individu yang akan membangunkan perisian untuk membantu kita berkomunikasi dengan lebih baik ketika berhadapan dengan orang pekak. Hasil tinjauan saya di App Store, ternyata kita tiada perisian yang boleh bertindak sebagai kamus untuk memahami bahasa orang pekak. Oleh itu, saya berharap agar ada individu yang akan berusaha untuk membangunkannya.

Harapan saya agar pelajar masalah pendengaran diberikan perhatian yang sewajarnya agar kita dapat menyokong pembelajaran mereka dengan berkesan.

Saya sempat meninjau sedikit BBM di laman perkongsian video iaitu Youtube dan telah terjumpa BBM yang boleh digunakan secara ilmiah di dalam bilik darjah.


Selamat Menonton...

Pengajaran Magnet Tahun 3


Azan

Pengunaan Flash


Penggunaan Lagu



Sekian, terima kasih

No comments:

Post a Comment